Strict Standards: Non-static method Configure::getInstance() should not be called statically in /home/fashion/public_html/cake/bootstrap.php on line 38
Care este rolul meu aici?

Care este rolul meu aici?

Feb 23
Ovidiu Buta sursa: Dialog Textil
 
Citeam saptamana trecuta un articol mobilizator  gen "cei rai si cei buni + cei buni care nu au loc de cei rai".  Printre cei buni se numara si Alex Ciucu, banuiesc ca un fel de premiu pentru orgia suprarealista prezentata saptamana trecuta. Dar nu despre asta este vorba aici, in definitiv fiecare are dreptul sa arate cat intelege  din subiect. Intotdeauna o sa existe o persoana pe planeta Moda pentru care trei pene de gaina aplicate pe un voal se va numi tot haute couture.

Ciudata mi s-a parut concluzia: este nevoie de cineva care sa vina sa faca ordine in moda. Sa le dea palme la fund "celor rai" si sa le puna niste bani in buzunar "celor buni". Iar cel care ar fi trebuit sa faca acest lucru ar fi "criticul".

Moda nu functioneaza cu directive de la Partid si, din pacate, prostul gust nu se pedepseste cu inchisoarea. Ideal ar fi ca ea, Moda, sa se autoregleze iar interventia "criticilor de moda" in sistem este doar de a indica unde este problema si nu de a alcatui niste topuri a caror valoare nu ar trebui niciodata pusa sub semnul intrebarii.

Stiu foarte bine ca orice "critic" de moda se viseaza un fel de Isabella Blow corcita cu Traian Basescu dar, in viata reala, influenta lui este limitata si, foarte des, discutabila. Acesta este adevarul adevarat.

Iar "subiectul la moda" (care anul acesta poate sa fie Botezatu, la anul Pelger samd.)  nu este indicat  de o singura persoana ci de un amestec, cu aspect schizofrenic, de reviste, influenceri, critici, vedete, emisiuni de TV etc. Extrem de importanta este in schimb directia in care se indreapta ei si de aceea este bine, ca designer, sa intelegi care sunt pargiile prin care poti sa influentezi acest "comitet". Si iata cum avem si explicatia expunerii masive de care beneficiaza anumite nume care, valoric, sunt 0. Au invatat foarte bine regula jocului si sunt foarte atenti la toate variatiile. Dar acest lucru il poate face foarte bine si un designer a carei valoare nu este discutabila.

Marele secret al unei ideale transformari a Modei romanesti este, de fapt, foarte simplu si tine tot de cei care se lamenteaza pe la colturi ca nimeni nu ii baga in seama, si anume designerii. De cand internetul a devenit la fel de puternic ca si printul, nu ii opreste nimeni sa isi creeze si gestioneze imaginea dorita. Promovarea nu mai costa si nu mai implica un sistem relational foarte puternic. Si, dupa ce reusesti sa iti impui imaginea, sa iti creezi o retea de "followers", ideal clienti sau  doar ascultatori  care rezoneaza la mesajul tau, poti sa treci la urmatoarea dimensiune, poate chiar fortand putin sistemul, pentru a deveni "subiect la moda".

Si, dupa atatea mesaje mobilizatoare, vin acum si cu vestile proaste: acest lucru nu se va intampla foarte curand  tocmai pentru ca "noile" voci nu sunt sufcient de puternice, sunt deja blazate, inchise in universul lor, aparent incapabile sa evolueze, uitand ca in moda, fata de viata obisnuita, este bine sa te uiti si peste gardul vecinului. Poti invata si de la cei "rai" lucruri bune: Ingrid prezinta la Paris. Nu ma intereseaza care  sunt invartelile ei financiare cata vreme nu sunt banii mei. Ceea ce alt designer trebuie sa inteleaga din povestea ei este ca Saptamana Modei de la Paris nu este o fortareata, inconjurata de santuri pline de sampanie, ci un alt eveniment in care poti sa ai si tu acces.

Schimbarea vine doar din interior. Infiorator de banal si totusi atat de adevarat.

Bookmark and Share

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>