Strict Standards: Non-static method Configure::getInstance() should not be called statically in /home/fashion/public_html/cake/bootstrap.php on line 38
Scoala de moda incotro?

Scoala de moda incotro?

Iul 15
Liana Martin
 
Dupa ce trei voci din critica de moda au desfiintat o generatie intreaga de absolventi ai sectiilor de fashion design, apare firesc o intrebare: scoala de moda incotro?

Ovidiu Buta a pus o eticheta mare de “REFUZAT” pe colectiile absolventilor de la Cluj si de la Bucuresti. Punctul lui de vedere a fost sustinut cu aceeasi tarie de vocea criticii din extern, de la Paris, Octavian Coifan care a refuzat la fel de vehement valabilitatea  acestor colectii pentru cerintele modei actuale. La fel si-a spus parerea si Alin Galatescu, in cadrul emisiunilor tv la care a fost invitat. De ce? Ce se intampla cu tinerii, cu noua generatie de designeri care ar trebui sa ia calea modei cu un prim mare succes si nu cu un esec asa 

cum au facut-o cei care au absolvit in acest an facultatile de design? Nu sunt suficienti 3 ani de studiu? Nu este programa pe masura necesitatilor? Sau au aparut niste schimbari care dau semne ca sistemul incepe sa schioapete?
 
De cateva zile imi tot ridic aceasta intrebare, mai ales in conditiile in care pe site-urile de moda si pe blogurile fashionistilor apar imagini de la ultimele prezentari din moda romaneasca, prezentari primite chiar foarte bine. Sunt prezentari care demonstreaza ca exista resurse creative in designul romanesc. Dar ele mai au inca o particularitate, apartin unor tineri designeri care in … subsidiar(?!) … mai au o activitate, cea de proaspat angajati in sistemul de invatamant superior. Nimic rau pana aici. In aceste conditii insa, pe langa intrebarea ridicata mai sus, se mai adauga inca una: exista compatibilitate intre profesia de formator si cea de designer? Pot fi ele desfasurate concomitent, cu la fel de mare interes si cu la fel de mare pasiune si mai ales fara repercusiuni negative ale uneia asupra cealeilalte?

Scoala romaneasca de moda a inregistrat cateva succese remarcabile, in special cea de la Cluj care, pe langa numarul mare de absolventi valorosi recunoscuti la nivel national, a reputat succese si in moda internationala. Vezi concursurile internationale, dar si confirmarile unor firme precum Jolidonul care lucreaza cu intreaga echipa de absolventi ai UAD Cluj. O generatie, de aur as putea spune, de formatori care s-au dedicat cu toata puterea lor, cu toata viata lor, acestor tineri de pe bancile facultatilor de profil. Ei si-au cosntruit propria cariera, cea de formator, care le-a adus satisfactii enorme, e adevarat de o cu totul alta factura decat satisfactiile muncii de designer. Elena Basso Stanescu, Radu Pulbere, Anca Pia Rusan, Ioana Avram, Elena Minodora Tulcan, am spus doar cateva nume, dar sunt foarte multi cei care sunt in spatele acestor tineri care ajung designeri in moda romaneasca. Cate mii, sute de mii de idei geniale au plecat de la acesti formatori renumiti catre colectiile tinerilor studenti? Am asistat de nenumarate ori la procesul de devenire al unei colectii, proces condus de catre un formator. In atatia ani insa, nu am asistat la dezvoltarea unei cariere de designer la niciunul dintre acesti formatori. (O gluma care o spun mereu doamnei Basso, ca o astept sa debuteze la Iasi, la Saptamana Modei, desi practic am inregistrat “debutul” ei de nenumarate ori.)

 
De catava vreme se intampla un nou fenomen. Asa cum e normal, fiecare facultate isi retine in randurile dascalilor ei pe cei mai buni dintre tinerii absolventi. Asa se intampla dintotdeauna si e firesc sa fie asa. Ceea ce se intampla insa cu aceasta tanara generatie de absolventi intrati in randul cadrelor didactice cu perspective de cariera universitara, nu mai este insa la fel de firesc. Ei isi dezvolta in paralel o cariera de designer. E normal? E posibil? E deontologic? 

 

Lucian Broscatean toamna-iarna 2009

 

Smaranda Almasan toamna-iarna 2009
 
Mai pot ei sa dea tot ce e mai bun in ei, daca in paralel isi pastreaza ideile cele mai bune pentru propriul brand? Este asta o concurenta loiala? Pot ei, fizic, sa aloce acelasi timp si aceeasi atentie ambelor profesii? E adevarat, cariera de designer aduce un succes mult mai rapid si, functie de cum gestionezi afacerea, ea poate asigura chiar si venituri net superioare. Este acesta un lucru urmarit prioritar de catre tanara generatie in totalitatea ei, un lucru deloc de condamnat, dar atunci nu ar trebui renuntat oare la cariera din invatamant? Sunt atat de geniali tinerii absolventi, deveniti tineri designeri de succes, incat sa poata duce pe umerii lor ambele “poveri” fara a resimti intr-o parte sau in alta? Nu exista practic o incompatibilitate in aceasta dualitate de profesii: formator – designer? Si nu ma refer aici la a dezvolta un act artistic care sa iti sustina cariera de formator, asa cum e si firesc, ci la a face toate demersurile necesare pentru a deveni un designer de succes, cu brand si marketare pe masura, cu firma si cu toate implicatiile ei economice.

Generatia de aur isi are momentul de glorie, dupa care stafeta trebuie predata. Meseria de formator presupune o daruire aparte, o daruire cu trup si suflet catre cei tineri si plini de avant care abia invata sa isi deschida aripile. O cariera de formator aduce alt gen de satisfactii, intr-o alta perioada de timp. In aceste conditii nu ar trebui facut-o o alegere de catre cei in cauza? Nu trebuie ei sa isi cantareasca bine alternativele si sa ia o decizie? Incotro ii indeamna sufletul si pasiunea? Altfel vom ajunge in curand sa numaram tot mai multe generatii de absolventi carora li se va pune eticheta de “REFUZAT”! Iar intrebarea de “scoala de moda romaneasca incotro?” nici macar nu isi va mai avea rostul pentru ca ea, scoala, va fi doar o amintire.

Bookmark and Share

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>