Strict Standards: Non-static method Configure::getInstance() should not be called statically in /home/fashion/public_html/cake/bootstrap.php on line 38
Mall, mode si personaje

Mall, mode si personaje

Noi 21
Ovidiu Buta
 
Mall-ul joaca, pentru o categorie foarte bine definita, rol de revista de moda, casa de moda, ideal de frumusete, sursa de inspiratie etc.  Cumva, sub maiestuoasele cupole de sticla, s-a dezvoltat o societate paralela, cu regulile ei nescrise, dar foarte clare pentru „initiati“, cu o ierarhie bine stabilita si mai ales cu o imagine bine conturata.

Aparitia primului mall in Romania (alternativa moderna a strazii comerciale) a echivalat, ca impact, cu deschiderea primului McDonald’s pe taram mioritic.  Pusi in fata unei noutati absolute, a unei experiente servite fara un set de reguli de „buna purtare“, oamenii au reactionat in mod firesc, combinand imagini preluate din filme sau alte experiente personale.   Romanii sunt inca, din fericire, adeptii unei vestimentatii croite pe tiparul ocaziei pentru care este purtata.  Intrand in McDonald’s ei au realizat ca hainele lor, cele pe care le purtau in mod firesc cand ieseau la restaurant, erau total deplasate si aproape batranicioase in decorul vesel si minimalist, de gradinita, al McDonald’s-ului.  Acelasi lucru s-a intamplat si cu mall-ul, iar cei ce i-au trecut pragul, probabil, s-au simtit cumva stingheri imbracati in vestimentatia lor practica si comoda, folosita, in

general, pentru sedintele clasice de Sunday Window Shopping.  Probabil aceasta este si una din cauzele care au dat nastere la ceea ce eu numesc „vestimentatia de mall“, o uniforma care sa se potriveasca cu noul decor.
 
Hainele extrem de colorate, paietele si strasurile, potrivite mai degraba pentru discoteca sau club, nu fac altceva decat sa transpuna, sub forma de vesmant, ideea vitrinelor colorate ale magazinelor, stralucirea puternica, nefireasca a luminii din mall, a firmelor luminoase care sunt peste tot. Latura total nepractica a acestei vestimentatii (tocuri foarte inalte, fuste foarte scurte, ochelari de soare purtati in interior etc.) demonstreaza ca cei care cu mandrie isi poarta aceasta uniforma folosesc mall-ul doar ca pe un podium de moda si nu neaparat ca pe o zona de shopping.  In mod paradoxal vestimentatia de mall nu este alcatuita din marci care sunt distribuite aici. Pentru o anumita categorie, mall-ul impune moda si mai putin vinde moda. Vitrinele mari si sugestiv decorate sunt folosite doar ca puncte de reper pentru „generatia mall“. Atitudinea imobila, aroganta studiata si machiajul nefiresc, amintind ca executie (mult si atent desenat) de mastile din teatrul japonez, sunt in mod evident inspirate de manechinele de plastic. Povestile care se incheaga prin cafenele respecta perfect intrigile din revistele lucioase vindute la intrarea mall-ului, iar idolii acestei noi generatii sunt decupati fie din posterele publicitare, fie desprinsi din filmele care ruleaza prin multiplex-uri.

Personajele care populeaza mall-ul sunt destul de predictibile si usor de citit (si) datorita uniformei lor. Barbatii sunt fie „business“, fie „macho“ (exact ca cele doua directii ale ofertei comerciale din mall), iar fetele oscileaza intre rolul de „star“ si cel de „top model“.  Modificarile care apar in vestimentatia lor, de multe ori insesizabile pentru ochiul profan, respecta incredibil de bine ciclul modei: idee – trendsetter – difuzie pe scara larga – banalizare – din nou idee si tot asa. Ideea, data in acest caz de vitrina, este preluata de cateva fete curajoase, copiata in scurt timp de o parte din lumea care isi traieste viata la etajul trei al mall-ului, iar mai apoi purtata de toti cei care se imbraca special pentru a iesi… la mall. Banalizarea modei. And the show goes on and on!

Total paralel cu acest fenomen social, mall-ul isi traieste rolul pentru care a fost creat, cel de zona comerciala si leisure. Trecand peste confuzia existenta (amestecul nefiresc de marci up market si mass market), brandurile existente in mall isi cunosc cu exactitate cumparatorul si stiu cum sa-l atraga. Nostim este ca tocmai consumatorii „targetati“ sunt considerati de catre personajele mall-ului intrusi in lumea lor perfecta, iar diferenta dintre cele doua categorii nu tine numai de uniforma, ci si de… lipsa sacoselor, aceasta „statie“ fireasca a modei in drumul ei catre consumator.

 

Bookmark and Share

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>