Strict Standards: Non-static method Configure::getInstance() should not be called statically in /home/fashion/public_html/cake/bootstrap.php on line 38
De la shoppingul de placere la shoppingul cu ura

De la shoppingul de placere la shoppingul cu ura

Oct 16
Ovidiu Buta

Placerea de a face shopping sau doar de a vedea ce mai e nou, de foarte multe ori se izbeste de nestiinta (sau nesimtirea) unora care vand moda.  Am incercat sa intrebam noi, in locul lor, cateva persoane interesate de shopping care sunt experientele mai putin placute, si care se repeta, la o partida de cumparaturi.

Personalul de vanzari

Cei mai detestati raman vanzatorii.  „ Le lipseste zambetul de "bun venit".  „Acorda o prea mare atentie la felul in care sunt imbracata ("asta e cu bani" sau "a, e fara bani") – poate suna ciudat … Dar de multe ori, atentia si tratamentul este in functie de inaltimea tocurilor”.  „Sunt unele domnisoare care sunt prea agresive "cu ce va pot ajuta", nu "ce cautati?"….imediat ce intru in magazin”.

 

Evit magazinele care „te pun” sa iti lasi la intrare bagajul, chiar daca este o genta pe umar, sau un ghiozdan purtat in spate ce nu par sa te incomodeze.  Iar in aceeasi categorie intra si bodyguarzii care se plimba prin raion fix la distanta regulamentara de 1 metru in spatele tau, de te simti client vechi al sectiilor de politie prins fiind cu buzunarele burdusite de „articole de sezon”.

Personalul este gresit recrutat.  Daca ne referim la „formula de adresare”, sunt doua situatii:

1. nu exista, pentru ca fetele care vand ori se uita, pierdute, pe pereti, ori vorbesc intre ele (atunci cand sunt mai multe pe tura), ori rasfoiesc o revista, ori se afla in mijlocul celei mai profunde meditatii, orice alta activitate, insa mai putin asistarea clientului.  Dupa ce stai minute bune prin magazin, rar se intampla sa fii intrebat daca doresti ceva (normal ca doresti, ca doar nu te plimbi pentru popularitate), de cele mai multe ori, insa, iesi precum ai intrat .. asemeni unui status de la Messenger, adica invisible … Clientul nostru?! Treaba lui! …

 2. La polul opus, se afla intampinarea clientului in magazin in spiritul „iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti” … primesti un salut calduros inainte de a pasi in magazin, chiar inainte de a nu fi decis incotro te indrepti, dar momentul de gandire te-a prins cu ochii indreptati spre acel magazin.  Si cum politicos este sa raspunzi la salut, intri in magazin insa imediat esti intrebat cu ce poti fi ajutat … desi stii sigur ca nu arati a fi o neajutorata … iti arunci privirea, incerci sa probezi articolele expuse … daca pleci „cu mana goala”, esti intrebat daca nu ti-a placut oferta sau, in cel mai bun caz, esti privit ca un infractor, condamnat pentru consum abundent de timp si bunavointa.”
 

Alegerea marfii

Vorbind cu vanzatorii ai senzatia ca iti fac un favor, habar nu au ce au in magazin sau depozit si, nu e gluma, de multe ori nici nu stiu unde lucreaza”.

Mi s-a intamplat sa intreb la Mango, de exemplu, de o bluza pe care tocmai si-o cumparase o prietena (in aceeasi dimineata!)…doua vanzatoare vorbeau intre ele….si mi-au spus foarte clar si scurt: nu mai avem!  Dar mai aveau…am constatat cateva minute mai tarziu”.

 
Foarte la moda este abordarea „Avem … dar altfel”… in traducere populara: „aceeasi Marie, cu alta palarie”. Mi se intampla cand caut incaltaminte; gasesc un pantof, modelul care imi place, dar nu are marimea mea …
Shop interior www.katiepye.com

Insa exista marimea mea, dar un alt model, nu conteaza ca are varful ascutit, iar in tendinte este cel rotund … „Las-o ba, ca merge-asa!” 

Marfa si prezentarea ei

O mare „eroare” consta in lipsa de informatii despre brandul/produsele din magazin.  Daca vorbim de moda, majoritatea nu cunosc tendintele acelui sezon, dar produsele colectiei?! …  Cum poate „consilierul” de vanzari sa recomande produsul, cand nu stie ce sa vorbeasca despre acesta, adica sa-l promoveze? …  E o greseala de recrutare pentru ca vanzatorii constituie primul contact dintre (posibilul) client si brand, influentand perceptia si decizia de consum.  Asa ca trebuie regandite metodele de selectie a personalului de vanzari – primii promotori ai imaginii de brand”.

… Merchandising-ul haotic.  Pe grupe de produse, pe culori … pe rafturi, mult prea sus, sau la prea mare distanta pentru a fi vizibile.  De cele mai multe ori, magazinele sunt ticsite de haine, iar daca nu ai suficient tupeu sa intrebi „Aveti produsul X?” – care se afla „in spate”, nici nu stii ca se afla acolo si pleci, crezand ca respectivul magazin nu raspunde cerintei tale vestimentare.  Iata un client pierdut.  Inca unul …”

Preturi mari pentru materiale de proasta calitate

… Chinezisme, turcisme „branduite” … Platesti mai mult pentru extra-optiunea "haine lalai" sau "pantaloni scamosati".  Dezamagirea este ca unele branduri risca eroic sa-si terfeleasca imaginea, iar un specialist PR ar putea avertiza ca aceasta este cel mai greu de refacut … rebrandingul nu merge de multe ori la… consumatori.”

Ambientul

Lumina este fie prea puternica, fie aproape inexistenta.  Prea multe cabine de proba improvizate, cu paznici care se uita pe sub usa sa verifice daca nu furi, iar muzica de ambient este foarte puternica si nu prea are nicio legatura cu universul brandului”.  „Nu imi plac cabinele de proba cu lumina de neon, te fac sa nu iti placa ce vezi in oglinda, nici spoturile generatoare de multe grade Celsius in plina vara, nu-mi place nici aerul de acolo, mai precis, lipsa acestuia”.

Lumina slaba … E o strategie ca sa nu spui ca alegi cu ochii inchisi.  Ai toate sansele sa gresesti nuanta, dar te amagesti ca suferi de vreun viciu de refractie.  Conform proverbului „Ochii care nu se vad se uita”, mai bine nu vezi ce cumperi, ca sa uiti ca ai cumparat …”.

Bonus: vanzatoare care spala gresia in timp ce intra clientii, apoi se mai si uita pe unde acestia pasesc … Acesta a fost, bineinteles, un rezumat … „

 

Bookmark and Share

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>