Strict Standards: Non-static method Configure::getInstance() should not be called statically in /home/fashion/public_html/cake/bootstrap.php on line 38
Noi nu ne vindem tara (pentru ca habar nu avem cum sa o facem)

Noi nu ne vindem tara (pentru ca habar nu avem cum sa o facem)

Ian 15
Ovidiu Buta

In weekend am fost la Frankfurt, la Heimtextil, cel mai mare targ de textile pentru casa din lume. Sute de expozanti si pavilioane printre care si romanii, cei cativa care au mai ramas dupa ce fabricile din Romania au fost inchise sau falimentate de catre "investitori strategici". Cele doua pavilioane de grup, vopsite intr-o nefireasca nuanta de rosu si cu aplicatii aurii, au gazduit cateva dintre propunerile romanesti, in dispaly-uri de o enervanta lipsa de fantezie, cu vaze si flori stinghere, fete de masa si scrumiere de parca paseam in sufrageria unui apartament confort II si nu intr-un targ.

De fapt aceasta tristete extrem de romaneasca am vazut-o cam in toate targurile la care am participat, de la Pret-a-Porter Paris si pana la Expozitia 

 

Mondiala de la Hanovra unde vizitatorii erau intampinati de un domn costumat in caine si care se pisa pe ei (nu este o gluma).
Sa recunoastem, nu stim sa ne vindem marfa. Pornim de la ideea ca noi stim mai bine si preferam sa ignoram suveran si cele mai simple reguli ale merchandising-ului. In urma cu ceva timp d-na Grapini, stapana Pasmatext si doritoare in ale afirmarii in moda, se prezenta la Paris cu o linie de costume de afaceri, in tonuri turbate si aplicatii hilare de pasmanterie (cata vreme ocupatia de baza a Pasmatex-ului este … pasmanteria si tot are in exces, de ce sa nu foloseasca?). Degeaba i s-a sugerat ca linia este batraniciosa si depasita, d-na in cauza s-a aparat spunad ca "o sa educe ea piata franceza". Adica o sa dea francezilor niste lectii in ale elegantei, de nu au vazut ei niciodata asa ceva!

Si uite cum francezii nu au prea percutat la mesajul d-nei si au trecut, elegant, la urmatorul stand, care nu se dorea sa fie o scoala a modei, ci sa vanda moda de calitate. Si nu doar demersul creativ era total gresit, ci si forma de expunere. Manechinele aduse din Romania au fost probabil in voga in vitrinele Romartizana din anii '80. Afisele si posterele initiale (acum arata bine, trebuie sa recunosc) aminteau de o Romania comunista, cu fete intepenite in pozitii nefiresti pe scaune de birou, cu amante dolofane transformate in "top-modele" si cu un print mizerabil pe o hartie si mai groaznica.

Multi designeri romani nu au grija de toate aspectele afacerii. Unii isi schimba chiar si sigla de trei ori pe an. Pungi, umerase personalizate, etichete de hartie? No way. Multi nici nu stiu ca atunci cand realizezi colectia pentru magazine exista chiar si un "test al umerasului", felul in care arata haina pe umeras, primul lucru pe care il vede un potential client …

Despre campaniile de presa si marketing, mai tarziu.

Bookmark and Share

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>